W niedzielę, 19 września zapraszamy na rodzinne warsztaty „Białka, tłuszcze i cukry od chemicznej strony kuchni”! Jesteśmy tylko formą istnienia białka! Czyżby? Tak Dr Paj-Chi-Wo lubi się przekomarzać, jednocześnie zapraszając na nowe warsztaty biologiczne. BTW to potoczny skrót na białka, tłuszcze i węglowodany, czyli makroskładniki, których dostarczamy z pożywieniem. Każdy z nas to robi, bo każdy codziennie je. Białka to materiał budulcowy organizmu, dzięki niemu regenerują się tkanki i powstają nowe. Tłuszcze są ważne dla układu krążenia oraz dla mózgu, stanowią też źródło energii. Węglowodany są głównym źródłem energii dla naszego organizmu, to nasze paliwo. W ramach warsztatów doświadczysz chemicznych zachowań najważniejszych składników budulcowych i energetycznych naszego organizmu – zaobserwujesz denaturację białka, będziesz świadkiem tłustej plamy i samodzielnie wykryjesz cukry złożone w pożywieniu.  

O warsztatach:

  • niedziela, 19 września
  • godz. 11:00 i 13:00
  • dla dzieci 5-12 lat
  • czas trwania: 90 min
  • bilet: 70 zł (dziecko + rodzic)
  • warsztaty bez zwiedzania Bajki Pana Kleksa

https://bajkapanakleksa.pl/wydarzenia/bialka-tluszcze-i-cukry-od-strony-chemicznej-kuchni/



Drodzy Rodzice!

Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie na najlepszy przepis kulinarny w filozofii zero waste. 
"Gotuję, nie marnuję. Kuchania zero waste po polsku"

ZOBACZ REGULAMIN >>> 


WYNIKI PRZEDSZKOLNEGO KONKURSU

„GOTUJĘ, NIE MARNUJĘ- KUCHNIA ZERO WASTE PO POLSKU”

Kategoria dzieci młodszych:

I miejsce: Tatiana Tryścień

II miejsce : Zofia Jaskot

III miejsce: Hania Baran

Kategoria dzieci starszych:

I miejsce: Jakub i Gabrysia Dziedzic

II miejsce : Agata i Tobiasz Perzanowscy

III miejsce: Kamila Marzec

Serdecznie gratulujemy! 

Idea zero waste; czyli nie marnuje!

Nasze codzienne zachowania mają znaczenie i ogromny wpływ na ograniczenie ilości marnowania żywności. Wystarczy naprawdę kilka kroków, by wyrzucać mniej; jak to zrobić? Podpowiadamy 

Jak robić zakupy?

Ważny aspekt, jaki należy uwzględnić, odpowiadając na pytanie, jak nie marnować żywności, to produkty i ich umiejętne kupowanie. Ważne jest kupowanie różnorodnych, ale pasujących do siebie produktów. Nie tylko dla zdrowia, ale także po to, aby po trzech dniach nie znudziła nam się ta sama potrawa, której jeszcze zalega w garze i nie ma się już na nią ochoty. Produkty powinny do siebie pasować, aby można było skomponować z nich pełnowartościowe i smaczne posiłki.
Kupuj surowce, a nie gotowce.
 Zdrowa nieprzetworzona dieta, oparta
o produkty roślinne
, jest podstawowym czynnikiem wpływającym na ograniczenie marnotrawstwa żywności oraz stosowania jednorazowych opakowań.
Kupuj na wagę. Co się da kupuj tylko w takiej ilości, jaką potrzebujesz – na wagę, do własnych opakowań, słoików oraz bawełnianych woreczków.
Naucz się odróżniać datę minimalnej trwałości od daty przydatności do spożycia. Termin minimalnej trwałości (wyrażony słowami: „najlepiej spożyć przed / przed końcem”) to wskaźnik jakości, mówiący o tym, że produkt zachowuje wszystkie swoje właściwości, wygląd, smak oraz zapach do podanej daty, zaś po tej dacie cechy te mogą być mniej intensywne. Dotyczy to produktów suchych, jak np. strączki, płatki zbożowe, mąki, makarony etc. Natomiast termin przydatności do spożycia (wyrażony słowami: „należy spożyć do”) to wskaźnik bezpieczeństwa dla łatwo psujących się produktów. Po wskazanym terminie produkt nie powinien być spożywany ze względu na możliwość rozwoju drobnoustrojów.
Kupuj lokalnie. Produkty pochodzące z drugiego końca świata są bardziej podatne na zepsucie w trakcie transportu i przez to wytworzenie większej ilości odpadów, niż produkty lokalne. Ponadto sam transport oddziałuje negatywnie na środowisko. Dbaj o to, aby jak najbardziej ograniczać food miles, czyli dystans, jaki żywność pokonuje od momentu jej wyprodukowania po konsumpcję.Idea zero waste; czyli nie marnuje!

Nasze codzienne zachowania mają znaczenie i ogromny wpływ na ograniczenie ilości marnowania żywności. Wystarczy naprawdę kilka kroków, by wyrzucać mniej; jak to zrobić? Podpowiadamy J

Jak robić zakupy?

Ważny aspekt, jaki należy uwzględnić, odpowiadając na pytanie, jak nie marnować żywności, to produkty i ich umiejętne kupowanie. Ważne jest kupowanie różnorodnych, ale pasujących do siebie produktów. Nie tylko dla zdrowia, ale także po to, aby po trzech dniach nie znudziła nam się ta sama potrawa, której jeszcze zalega w garze i nie ma się już na nią ochoty. Produkty powinny do siebie pasować, aby można było skomponować z nich pełnowartościowe i smaczne posiłki.
Kupuj surowce, a nie gotowce.
 Zdrowa nieprzetworzona dieta, oparta o produkty roślinne, jest podstawowym czynnikiem wpływającym na ograniczenie marnotrawstwa żywności oraz stosowania jednorazowych opakowań.
Kupuj na wagę. Co się da kupuj tylko w takiej ilości, jaką potrzebujesz – na wagę, do własnych opakowań, słoików oraz bawełnianych woreczków.
Naucz się odróżniać datę minimalnej trwałości od daty przydatności do spożycia. Termin minimalnej trwałości (wyrażony słowami: „najlepiej spożyć przed / przed końcem”) to wskaźnik jakości, mówiący o tym, że produkt zachowuje wszystkie swoje właściwości, wygląd, smak oraz zapach do podanej daty, zaś po tej dacie cechy te mogą być mniej intensywne. Dotyczy to produktów suchych, jak np. strączki, płatki zbożowe, mąki, makarony etc. Natomiast termin przydatności do spożycia (wyrażony słowami: „należy spożyć do”) to wskaźnik bezpieczeństwa dla łatwo psujących się produktów. Po wskazanym terminie produkt nie powinien być spożywany ze względu na możliwość rozwoju drobnoustrojów.
Kupuj lokalnie. Produkty pochodzące z drugiego końca świata są bardziej podatne na zepsucie w trakcie transportu i przez to wytworzenie większej ilości odpadów, niż produkty lokalne. Ponadto sam transport oddziałuje negatywnie na środowisko. Dbaj o to, aby jak najbardziej ograniczać food miles, czyli dystans, jaki żywność pokonuje od momentu jej wyprodukowania po konsumpcję.

 Drodzy Rodzice!

Przedstawiamy Państwu plan działań projektu "Jemy kolorowo i żyjemy zdrowo" opracowany w ramach ubiegania się o certyfikat Zielonej Flagi.

Szczegóły w pliku >>> 


Szanowni Państwo,
W bieżącym roku szkolnym nasze przedszkole podjęło starania o uzyskanie certyfikatu „Zielonej Flagi”.
Zielona Flaga jest międzynarodowym wyróżnieniem przyznawanym w programie Eco- Schools ( EkoSzkoły ).
​W Polsce, jako jedyna uprawniona  do realizowania programu EcoSchools w Polsce oraz nadawania certyfikatu Zielonej Flagi jest Fundacja dla Edukacji Ekologicznej.
Celem programu jest podnoszenie świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży szkolnej poprzez działania na rzecz efektywnego wykorzystania energii i surowców oraz zrównoważonej gospodarki odpadami (w tym recyklingu) w szkołach i ich otoczeniu.
Jednocząc siły ze środowiskiem lokalnym i środowiskiem rodzinnym dzieci chcemy podjąć działania edukacyjne mające na celu przekazanie i wzmocnienie świadomości dzieci na temat globalnego wpływu naszych decyzji.

https://analytics.google.com/analytics/web/#/report-home/a44675327w75072218p77499944